dinsdag 5 juni 2012

De geur van warme verse broodjes

Op dinsdag 22-02-77 te Hoorn zag ik voor het eerst het daglicht en kort daarna werd ik bijgeschreven in het bevolkingsregister van Hoogkarspel te Noord-Holland.
Ik was het 2e kind voor mijn ouders, mijn oudere broer zag ca. 1,5 jaar eerder het daglicht en ongeveer 3 jaar na mij zou er nog een zoon volgen voor mijn ouders.
Mijn vader was de oudste van 9 kinderen en groeide net als mijn broers & ik op in een bakkersfamilie en hij zou al op jonge leeftijd ondervinden dat het bakkersleven lang niet alleen maar uit lekkere broodjes bakken zou bestaan.
Mijn opa was namelijk bakker en toen mijn vader ongeveer 14 jaar oud was werkte hij practisch full time in de bakkerij bij mijn opa en bestond het leven voor hem vooral uit lange dagen/nachten en hard werken.

Voor mijn broers & mij waren de tijden gelukkig veranderd en toen wij opgroeiden (mijn vader had toen reeds de zaak overgenomen van mijn opa) werkten er 2 ooms van mij in de bakkerij en dus bleef de ongelukkige jeugd die mijn vader had doorgemaakt ons bespaard.
Onze kinderjaren waren er vooral om te ontdekken wat er allemaal in onze wereld speelde en daarvoor kregen wij dan ook alle ruimte.
Buitenspelen met vrienden & vriendinnetjes, in de zomer lekker lang vertoeven in het grote openbare buitenzwembad, in de winter warm aangekleed op de schaats rondjes maken door de vele sloten en natuurlijk de onbezorgde lagere schooltijd was wat onze wereld deed draaien.

Of het voor ons nou een doordeweekse ochtend was of een zaterdagochtend, immer werden wij bij het ontwaken verwelkomt door de geur van warme verse broodjes en gezellig geroezemoes uit de bakkerij of aansluitende winkel.
Voor zij die altijd dachten dat wij dagelijk getracteerd werden op warme bolletjes, gevulde koeken of gebak kan ik kort en duidelijk zijn, dat gebeurde namelijk niet. Stel je voor zeg dat mijn jeugdmaatje van wie zijn ouders een snackbar runden iedere ochtend eerst een bord friet & frikandel speciaal zou moeten nuttigen!
Nee, ook voor ons was er vers brood, maar gewoon een sneetje wit of bruin en anders een bord brinta aangemaakt in warme melk, kopje thee en daarna gewoon netjes richting school.

Een bijkomend voordeel dat wij ook hadden vanwege de omvang van de zaak is dat het huis en de bakkerij uit 1 pand bestond en wij dus een zee van ruimte hadden om heerlijk te spelen of te verstoppen als dat nodig was.
Achter het huis bevond zich een groot plein, dus ook achter het huis een balletje trappen was geen enkel probleem en met de direct aangrenzende sloot was zomers bootje varen, een hengeltje uitgooien en 's winters schaatsen heel goed te doen.

Toen de tijd was aangebroken om naar de middelbare school te gaan en wij dus qua leeftijd wel een zakcentje konden gebruiken gingen we ons ouders meehelpen in de zaak op de zaterdagochtend en dan bestonden de werkzaamheden voornamelijk uit broodsnijden in het wagenhuis, gebak opmaken in de bakkerij en ter afronding de zaak in het sop zetten, zodat deze weer fris & fruitig was voor een nieuwe werkweek.
Dit betekende dus op de zaterdagochtend vroeg ontwaken en dat was dan ook het enige moment dat ik mij kan herinneren dat de geur van warme verse broodjes mij tegenstond.
Het was te vroeg en overweldigend voor mij en om dan ook nog een paar volle karren brood te snijden werd mij dan echt teveel, dus op een gegeven moment kon ik dan wel helpen op de gebaksafdeling en dat beviel mij een stuk beter. Later heb ik de kennis die ik daar op deed nog goed kunnen gebruiken tijdens mijn consumptieve opleiding, door de leraar te assisteren wanneer er gebak werd gemaakt. Tja, ieder nadeel heeft zo weer zijn voordeel.

Rond mijn 16e besloten mijn ouders de zaak te verkopen en dus kwam er een moment van afscheid van een mooie, leerzame jeugd en vooral het huis & bakkerij  waar wij zo vertrouwd mee waren geraakt.
Wanneer ik nu 's ochtends ergens langs de warme bakker loop of fiets gaan mijn gedachten nog vaak terug naar die mooie jeugdjaren en haal ik vaak nog even herinneringen op die mij weer doen realiseren hoe lekker de geur van warme verse broodjes in de ochtend kan zijn.

Een groet,
Ruud

Ps: op de foto wordt ik goed vastgehouden door mijn Oma & mijn oudste broer door mijn Opa van wie mijn ouders de bakkerij hadden overgenomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten